Såld på nätet

Internetexperten Fredrik Alverén har gett ut in första bok: ”Såld på nätet – priset du betalar för gratis” (Ordfront, 2012) och jag är riktigt sugen på att läsa denna. Alla har väl hört att ”Om du inte betalar för det, då är du inte kunden, då är du produkten som blir såld”? Ja, så är det i alla fall. There are no free lunches. Punkt.

På bokens webbplats har författaren lagt ut ett intressant experiment: Köp boken, betala med din personliga information. Easy peasy tänkte jag och började fylla i formuläret. Namn, kön, intressen.. så långt allt lugnt.. men sen kom det in på mer intima frågor. Och bilden av detta sinnrika experiment blev plötsligt helt glasklar. Hur långt är jag bereddd att dela med mig för att få något ”gratis”. Erkänner jag brott? Står jag för min moral? Specificerar jag på vilken adress jag bor och vad värdet är på min hemelektronik? Jag bläddrade snabbt ner till ”Betalningsvillkoren”, d v s avtalet mellan mig och säljaren. Jag kände mig plötsligt som en sprattlande fisk på en krok.

Jag betalade inte för boken med min information. Jag vågade helt enkelt inte.
Vilket i sig är märkligt eftersom jag många gånger tidigare gjort ganska mycket på nätet för en ”gratis” glass, eller i bästa fall en trisslott, men är inte beredd att göra det igen för 183 kr.
Är du?

Lömskt Fredrik. Som om en missbrukare skulle få sin plats på avvänjning endast om denne deltog i ett test av ny superdrog. Men snyggt gjort. Det skall du ha.

Publicerat av Magnus Stern

20 års erfarenhet av kommunikation i digitala medier. Passionerad läsare och kritiker. Spelar golf och dricker vin. Driver Uggla klok kommunikation sedan 2011. Make och far.

Lämna en komentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *