En modell för bildkritik (feedback pt.1)

Konsten att ta vinnande bilderJag läser för tillfället en kurs i ”Visuell kommunikation” vid HLK. På en av lektionerna (och i läroboken) diskuteras hur man ger feedback och kritik kring bilder. Jag fick direkt känslan att detta kan vara värdefullt i många flera sammanhang, så här kommer ett ”schema” över en vettig bildkritiksession.

1. Värdera inte!
Börja inte med att säga om något om huruvida bilden är bra eller dålig. Det är för tidigt!

2. Reagera
Ta in intrycken! Känner efter. Njut, eller äcklas. Upplev.

3. Analysera
Ta fram hjärnan. Vad är kommunikationsvärdet i bilden? Är den bra komponerad? Tekniskt bra utförd. Unik?

4. Värdera
Nu kan det vara läge att värdera bildens värde för DIG. Varför upplever du den så? Hänvisa inte till regler. Prata om hur DU uppfattar bilden.
Ge alltid bekräftelse. Försök se bilden genom fotografens öga. Ingen ber dig bedöma något som de själva inte tycker är bra. Lyft fram det mest positiva med bilden. Har du en invändning som är marginell så hoppa över den.
Linda inte in negativ kritik, var rak. Men undvik överdrifter; säg inte ”väldigt rörigt”. Säg ”rörigt”. Hänvisa inte till regler. Prata om hur DU uppfattar bilden.

5. Ge ej konkreta råd
Döda inte fotografens kreativitet. Ge inga konkreta råd om du inte blir ombedd.
Så ett frö till utveckling. Väck frågan hur man ytterligare kan renodla det fotografen vill uttrycka med bilden. Blanda inte ihop kritik och undervisning. Prata inte teknik, men hellre eftersträvat resultat. Vill fotografen ha tips & tricks så ta det efter kritiken av bilden är klar.

Vad känner ni? Håller ni med om att detta tankesätt skulle kunna användas inom många fler sammanhang än just bildkritik?

Läraren på kursen som pratar om detta, och som skrivit boken, heter Göran Segeholm. Besök gärna hans blogg Bildradion.

Publicerat av Magnus Stern

20 års erfarenhet av kommunikation i digitala medier. Passionerad läsare och kritiker. Spelar golf och dricker vin. Driver Uggla klok kommunikation sedan 2011. Make och far.

Lämna en komentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *