Presentera som du tweetar

Läste ett stiligt inlägg på en HBR-blogg: ”In Presentations, Learn to Say Less” av Ron Ashkenas.

Ingen raketforskning, men det påminde mig om det viktiga att ha ett tydligt budskap när man presenterar. Tänka igenom vad jag vill ha sagt och vad som är min åsikt; min rekommendation.
Vad skall åhörarna ta med sig ut från mötet?

Det har blivit allt populärare att presentera mängder med data och halvflummiga ”bevis” för det ena och det andra, och sedan låta publiken fatta sina egna meningar om materialet. Men är inte det lite väl fegt? Jag tycker det.
Förbered dig som om du har 30 sekunder på dig att presentera, inte 30 minuter.
Försök koka ner kärnan i ditt budskap till en tweet, d v s 140 tecken, ca 2 meningar.

Jag har använt närmare 700 tecken redan.. Men, ja, ni fattar vad jag menar.
Lycka till.

Lämna en komentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *