Att beröra en hel värld

Steve Jobs har gått bort och en hel värld sörjer en stor människa, företagsledare och visionär som förändrat hur vi människor använder teknik och hur vi kommunicerar.

”A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them”

5:e januari 1999 sitter jag tillsammans med några tusen andra redan frälsta i Esplanade Ballroom på Moscone Convention Centre, San Francisco. Jag och mina kollegor från Dicom hade köat sedan tidig morgon med våra Starbucks-latte i handen. Vi skippade alltså den legendariska frukosten på Marriot Marquis, bara en sån sak..
Detta är alltså långt innan Ipod, eller ens Itunes, sett dagens ljus men redan då var musiken ett viktigt inslag i Apples värld; I salen pumpas legendariska ”Apple-band” som ”The Rembrandts” m fl och under själva presentationen spelas Rolling Stones låt ”She’s A Rainbow” från 1967. Kommer ni ihåg vad som skedde? Imac kom i fem olika färger! Det kan verka patetiskt att en full sal, ja en hel värld, jublade åt en sån sak, men ingenting har förändrats sedan dess; Fortfarande jublar vi när Iphone kommer med en ny liten detalj, eller en ny färg. Steve talade om för oss vad vi ville ha innan vi visste det själva, och jag hoppas Apple fortsätter så.

”Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”

Har du liksom jag undrat över hur det ibland kan ta minuter att lista ut hur man skall värma en Gorbys i valfri mikrovågsugn, medan en tvååring kan plocka upp en Ipad och sätta på favoritfilmen? Hur många gånger har du bläddrat i instruktionsboken til din Iphone?
Nuff’ said.

Jag har suttit bakom (framför?) en Mac sedan tidigt 90-tal, med några få ofrivilligt mörka perioder. Jag vet inte hur många gånger jag diskuterat Apples storhet med icke-frälsta, men oftast har det kokat ner till mjuka värden som ingen icke-frälst kan förstå. Kommer ni ihåg de första Imacarna med den turkosblå plasten? Då kommer ni även ihåg att det ett år senare inte gick att köpa något datortillbehör, till någon dator/pryl, som inte fanns i den där blå plasten. Den ena fulare än den andra, förvisso, men vilken enorm genomslagskraft! Varför kunde ingen annan datortillverkare se denna marknad? Det ses inte längre som fånigt att bry sig om design. Ingen konsument pratar längre megahertz. Jag har ärligt talat ingen aning om vad det är för prestanda i min Macbook Pro, med vilken jag skriver denna text. Det hade jag vetat på 90-talet.
Hur musikbranschen hade sett ut utan Steve Jobs satsningar vet vi inte. Thank you for the music, säger jag. Utan Steve; Hade vi alla haft ”smarta telefoner” i fickan? Hade mitt skrivbord och mitt hem varit lika fullt av Apple-prylar? Troligen inte. Hade jag spelat Wordfeud mot min mamma. Absolut inte.

Vila i frid. Saknad.

”Being the richest man in the cemetery doesn’t matter to me … Going to bed at night saying we’ve done something wonderful… that’s what matters to me.”

 

Delta i diskussionen

1 kommentar

Lämna en komentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *